Page 30 - Kasım_2022
P. 30
MAKALE
ATATÜRK ve EĞİTİM
"Biz ilhamımızı doğrudan
doğruya yaşadığımız hayattan
alıyoruz. Bizim yolumuzu çizen,
içinde bulunduğumuz yurt,
bağrından çıktığımız Türk
milleti ve milletler tarihinin bin
bir facia ve ıstırap kaydeden
yapraklarından çıkardığımız
neticedir.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
Atatürk’ün, söylevler ne, gerçekleșt rd ğ Ankara’ya dönerek 16-21 Temmuzunda 1. Maar f
devr mlere, ortaya koyduğu lkelere yașamında Kongres n toplamıștır. Türk öğretmen tems lc ler n
onunla doğrudan etk leș mde bulunma olanağına b raraya get rerek o güne kadar zlenen geleneksel
sah p olmuș k ș ler n anılarına baktığımız zaman, eğ t m yöntemler n n ülken n ger kalmasında
onun çok bașarılı b r asker, y b r pol t kacı, tam b r öneml b r etken olduğunu; ve bundan böyle ulusun
devlet adamı, n tel kl b r ekonom st, mükemmel b r gel ș m n sağlayacak m ll eğ t m pol t kaları ve
yönet c ve her șeyden önce de eșs z b r eğ t mc , programı gel șt rmek gereğ n vurgulamıștır.
hatta b r eğ t m b l mc olduğunu görüyoruz. Atatürk 1923’te Esk șeh r’de yaptığı b r toplantıda
Atatürk b r ulusun yașamında eğ t m n önem n da geleneksel eğ t mle lg l șu saptamayı yapmıștır.
belk de en y anlamıș, anlatmıș devlet kurucusu ve 1- İst krarlı b r eğ t m pol t kamız yoktur.
Cumhurbașkanı d . "Bundan önce her maar f nazırının b rer programı
Ona göre, ekonom de, sağlıkta, sanatta, sporda vardı. Memleket n maar f nde çeș tl programların
nerede b r problem varsa onun temel nde eğ t m tatb k yüzünden öğret m berbat hale geld .
yatmaktadır. Efend ler! Bu seyahat m sırasında görüștüğüm 25
Atatürk’ün eğ t mle lg l pol t kalarına g r ș Yıllık b r M ll Eğ t m Müdürü memleket n çeș tl
yapmadan önce Atatürk’ü yen eğ t m pol t kaları yerler n dolașmıș; ded ğ ne göre b rb r ne zıt b rçok
gel șt rmeye yönelten esk eğ t mle lg l programlar almıș, uygulamıș ve uygulattırmıștır.
saptamalarını kısaca gözden geç rmekte yarar Çünkü, hükümete gelen her nazır kend ne göre b r
görülmekted r. program yapıyor, onu uygulatıyor, b r müddet sonra
Atatürk’ün eğ t me ne denl önem verd ğ n n b r bașka b r nazır gel yor, onu beğenm yor, bașka b r
kanıtı olarak Kurtuluș Savașı sırasında Sakarya program uygulatıyordu."
savașının kokularının geld ğ en zor koșulların 2- Eğ t m m z n amacı kend n , hayatı b lmeyen, her
yașandığı 1921 Temmuzunda b r ara cepheden konuda yüzeysel b lg sah b , tüket c nsan
yet șt rmek olmuștur.