Page 60 - Ondan Sonra Haziran 2023
P. 60

kab l yetler   kısacası  bütün  hüner  ve  erdemler yle olur.  Oğuzlar   ç n  alplık,  savașçı  b r  k ml ğe  sah p
         nüshada     baștan    sona    alpların    özell kler  olmanın  yegâne  yoludur.  Bu  sebeple  çocukluktan
         okunmaktadır. İslam d n n n gazâ ve c hada verd ğ   t baren  bunun   ç n  eğ t lm șlerd r.  Kazan  Bey  Oğlu
         önem  Türkler n  savașçı  ruhu  ve  c han  hâk m yet   Uruz’  un  kâf rlerle   lk  karșılașmasında  babasına
         davalarına  uygun  gelmekted r.  Z ra    bu  c hadın  thafen  sarf  ett ğ   șu  sözler  Oğuzların  bu   deal n
         sevap  ve  faz letler n ,  șehadet n  vaat  ett ğ   ah ret ortaya koyar
         mükâfatını  az-çok  kend   d nler nde  de  bulmaları
         onları  bu  yen   d ne  çekm șt r  (Turan,  1969:151).      Beri gel ağam Kazan Kalkıp da yerimden
         Türkler,  dünyanın   dares n n  Tanrı  tarafından      Büyük cins atımı saklardım bugün için
         kend ler ne  ver ld ğ ne  da r   nançlarının  da      Günü geldi
         İslam yette  karșılığını  bulmușlardır  (Güngör,  1999:     Ak meydanda koşturayım senin için
         68). Cesaret, șecaat, sadel k ve teșk latçılık g b  kend       Alaca ejder sivri mızrağımı saklardım bugün için
         m llî  kab l yetler n   İslam  d n n n  get rd ğ   üstün     Günü geldi
         manev   kıymetlerle  pek șt rm șlerd r  (Güngör,     Kaba karın geniş göğüste oynatayım senin için
         1996:141).  Bunun  net ces nde  d n  ve  devlet  düsturu     Kara çelik öz kılıcımı saklardım bugün için
         ben msenm ș  ve  fütuhat  Hr st yan  dünyasında           Günü geldi
         dönük  b r  șek lde  sürdürülmüștür  (Kafesoğlu,     Pis  dinli  kâfir  başını  kestireyim  senin  için  (Ergin,
         1998:365).  İslam   dev rde,  alp  t p n n  savașçı  ruhu  1969:101)
          lahî  kudret  f kr    le  uzlașmasını  b lm ș,  alplar      Her cem yet kend  a le n zamı üzer ne kuruludur
         Tanrı’nın  em rler n   yer ne  get ren  b r  kahraman,  ve a le  ç  münasebetler sosyal ve hukukî yönlerden
         “gaz ”  olmuștur.  Dede  Korkut  K tabı’nda  alp cem yet n           türlü     cepheler nde     müșahede
         t p ndek   bu  manevî  değ ș m n   zler n   Emren ed leb lmekted r.  Bu  bakımdan  Türk  a les   d kkate
         h kâyes nde bulmak mümkündür (Kaplan, 2019: 62). değer husus yetlere sah pt r. S yasî, sosyal, hukukî ve
         Aynı șek lde Türk stan/Türkmen Sahra Nüshası da d nî alanlarda gereken  yapmak ve düzen  korumakla
         alp   t p n n   İslam     hassas yetlerle   yen den görevl  olan devlet n "baba" telâkk  ed lmes nde Türk
         șek llenmeye    bașladığının   öneml      șaretler n  a les n n   prens pler n     görmek     mümkündür
         tașımaktadır.                                         (Kafesoğlu, 1998:229).
               İslâm   nancına  göre  mü’m n,  kâf r,  müșr k,       Uruz’un “babası” uğruna kâf r n karșısına çıkması
         münafık,  fasık  g b   sosyal  kategor ler  teșekkül da bu manada büyük önem kazanmaktadır.
         etmekted r (Sezen, 2015:33). Dede Korkut K tabı’nda        Oğuzların alplık  deal n n İslam d n n n yüceltt ğ
         yer  alan  “azgın  d nl   kâf r”  “p s  d nl   kâf r”,  “  d n gaza  anlayıșıyla  zeng nleșmeye  bașlaması   lk
         düșmanı”  g b   adlandırmalar  (Erg n,  1969:19,29,30) soylamadak        șu        fadelerden       açıkça
         İslam  düșmanlığı  yapan  kâf r  kategor s n   tems l anlașılab lmekted r:
         eder. Kâf rler bu șek lde ötek leșt r l rken alp t p  de     Kara çelik, sağlam kılıcı kimler almaz,
         tems lc s  olduğu değerler n zıddıyla yücelt lm ș        Din uğruna kara dinli kâfirlere kimler çalmaz (s.157)
                                                                                                      Devam edecek
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65