Page 60 - Ondan Sonra Haziran 2023
P. 60
kab l yetler kısacası bütün hüner ve erdemler yle olur. Oğuzlar ç n alplık, savașçı b r k ml ğe sah p
nüshada baștan sona alpların özell kler olmanın yegâne yoludur. Bu sebeple çocukluktan
okunmaktadır. İslam d n n n gazâ ve c hada verd ğ t baren bunun ç n eğ t lm șlerd r. Kazan Bey Oğlu
önem Türkler n savașçı ruhu ve c han hâk m yet Uruz’ un kâf rlerle lk karșılașmasında babasına
davalarına uygun gelmekted r. Z ra bu c hadın thafen sarf ett ğ șu sözler Oğuzların bu deal n
sevap ve faz letler n , șehadet n vaat ett ğ ah ret ortaya koyar
mükâfatını az-çok kend d nler nde de bulmaları
onları bu yen d ne çekm șt r (Turan, 1969:151). Beri gel ağam Kazan Kalkıp da yerimden
Türkler, dünyanın dares n n Tanrı tarafından Büyük cins atımı saklardım bugün için
kend ler ne ver ld ğ ne da r nançlarının da Günü geldi
İslam yette karșılığını bulmușlardır (Güngör, 1999: Ak meydanda koşturayım senin için
68). Cesaret, șecaat, sadel k ve teșk latçılık g b kend Alaca ejder sivri mızrağımı saklardım bugün için
m llî kab l yetler n İslam d n n n get rd ğ üstün Günü geldi
manev kıymetlerle pek șt rm șlerd r (Güngör, Kaba karın geniş göğüste oynatayım senin için
1996:141). Bunun net ces nde d n ve devlet düsturu Kara çelik öz kılıcımı saklardım bugün için
ben msenm ș ve fütuhat Hr st yan dünyasında Günü geldi
dönük b r șek lde sürdürülmüștür (Kafesoğlu, Pis dinli kâfir başını kestireyim senin için (Ergin,
1998:365). İslam dev rde, alp t p n n savașçı ruhu 1969:101)
lahî kudret f kr le uzlașmasını b lm ș, alplar Her cem yet kend a le n zamı üzer ne kuruludur
Tanrı’nın em rler n yer ne get ren b r kahraman, ve a le ç münasebetler sosyal ve hukukî yönlerden
“gaz ” olmuștur. Dede Korkut K tabı’nda alp cem yet n türlü cepheler nde müșahede
t p ndek bu manevî değ ș m n zler n Emren ed leb lmekted r. Bu bakımdan Türk a les d kkate
h kâyes nde bulmak mümkündür (Kaplan, 2019: 62). değer husus yetlere sah pt r. S yasî, sosyal, hukukî ve
Aynı șek lde Türk stan/Türkmen Sahra Nüshası da d nî alanlarda gereken yapmak ve düzen korumakla
alp t p n n İslam hassas yetlerle yen den görevl olan devlet n "baba" telâkk ed lmes nde Türk
șek llenmeye bașladığının öneml șaretler n a les n n prens pler n görmek mümkündür
tașımaktadır. (Kafesoğlu, 1998:229).
İslâm nancına göre mü’m n, kâf r, müșr k, Uruz’un “babası” uğruna kâf r n karșısına çıkması
münafık, fasık g b sosyal kategor ler teșekkül da bu manada büyük önem kazanmaktadır.
etmekted r (Sezen, 2015:33). Dede Korkut K tabı’nda Oğuzların alplık deal n n İslam d n n n yüceltt ğ
yer alan “azgın d nl kâf r” “p s d nl kâf r”, “ d n gaza anlayıșıyla zeng nleșmeye bașlaması lk
düșmanı” g b adlandırmalar (Erg n, 1969:19,29,30) soylamadak șu fadelerden açıkça
İslam düșmanlığı yapan kâf r kategor s n tems l anlașılab lmekted r:
eder. Kâf rler bu șek lde ötek leșt r l rken alp t p de Kara çelik, sağlam kılıcı kimler almaz,
tems lc s olduğu değerler n zıddıyla yücelt lm ș Din uğruna kara dinli kâfirlere kimler çalmaz (s.157)
Devam edecek