Page 59 - Ondan Sonra Haziran 2023
P. 59

kurban  olduğum”  (Erg n,  1969:19,90)  g b   kalıp
      sözlerde  rastlanır.  Bu  sözler,  b r   badet
      karșılamaktan  z yade  anne,  baba,  oğul,  eș  ve
      yoldașlar  arasında  b r  fedakârlık   fades   olarak
      karșımıza  çıkmaktadır.  Kurban  had ses ne   lk
      olarak Kazan Bey Oğlu Uruz Bey’ n Tutsak Olduğu
      Boy”da  telm h  yapılmıștır.  Kâf r  ordularının
      üzerler ne    geld ğ     ölüm-kalım     ortamında
      babasının  ger de  durması  öğüdüne  Uruz’  un
      verd ğ  șu cevap d kkat çek c d r:
                  A bey baba işitiyorum
                 Amma Arafat’ta erkek kuzu kurban için
                 Baba oğul kazanır ad için
                 Oğul da kılıç kuşanır baba gayreti için
           Benim de başım kurban olsun senin için (Ergin,
      1969:102).
            Türk stan/Türkmen  Sahra  Nüshasında   se      olarak bulacaksın." (Saffat/101 -102). Burada Uruz ve Hz.
      kurban had ses n n nasıl  badet hal n n aldığı Hz.   İsma l’ n  babalarına  karșı  gösterd kler   hürmet  ve
      İsma l  kıssasına  yer  ver lerek  açıklanmıștır.  Bu  fedakârlıkları  oldukça  benzerd r.  Hz.  İbrah m  ve
      olay,  Kur’an’da  Hz.  İbrah m  ve  oğlu  Hz.  İsma l  İsma l’ n  lah  buyruğa tesl m olmaları üzer ne oğlunun
      arasında    geçen     șu    konușmalar     yoluyla   canına  bedel  olarak  Hz.  İbrah m’e   r   b r  kurbanlık
      nakled lmekted r:  "Yavrucuğum"  ded ,  "Rüyamda     ver lm șt r.  Kur’an’da  bu  olay   le  Hz.  İbrah m’ n  ve
      sen  kurban ett ğ m  gördüm; düșün bakalım sen       İsma l’ n apaçık b r  mt handan geçt kler  yazılıdır. Uruz
      bu   șe  ne  d yeceks n?"  Ded   k :  "Babacığım!  Sana  ve  babası  Kazan  da  b r  sınavdan  geçerek  b rb rler ne
      buyurulanı yap;  nșallah ben  sabredenlerden b r     kavușmușlardır.  Y ne  D rse  Han  Oğlu  Boğaç  Han
                                                           Boyu”nda  b rb rler yle   mt han  ed len  baba-oğulun
                                                           kavuștukları gün kurbanlar kes ld ğ  anlatılmaktadır. Bu
                                                           anlatının   en   bașına    dönüldüğünde     çocuksuzluk
                                                           yüzünden  hor  görülen  D rse  Han’a  karısının  șu  șek lde
                                                           öğüt verd ğ  görülür: “…attan aygır, deveden erkek deve,
                                                           koyundan  koç  kes,  İç  Oğuzun  Dıș  Oğuzun  beyler n
                                                           bașına  topla,  aç  görsen  doyur,  çıplak  görsen  donat,
                                                           borçluyu  borcundan  kurtar,  tepe  g b   et  yığdır  göl  g b
                                                           kımız  sağdır,  büyük  z yafet  ver.”(Erg n,  1969:12).
                                                           İslam yet’te kurban tıpkı zekât ve sadaka g b   çt maî b r
                                                           yardım  vasıtasıdır.  Ancak  fak r  ve  muhtaçların  renc de
                                                           olmamaları   ç n  kurban  et n n  b r  kısmının  onu  kesen
                                                           fert  ve  a les   tarafından  yen lmes   Kur’an’da  uygun
                                                           görülmüștür    (Kurtkan,    1985:231).   Oğuzlarda    bu
                                                           hassas yet  “halkını  doyurup  donatma  sorumluluğu  ve
                                                           sınıfsız  toplum  ruhu”   le  halkı  b r  araya  get ren  toy
                                                           geleneğ nde  kend n   göster r  (Duymaz,  2005:  59).  D rse
                                                           Han da bu n yete h zmet eden b r tören düzenlemes n n
                                                           sonucunda  toplumun  hep  b rl kte  ett ğ   dualardan
                                                           nas b n   almıș  ve  b r  evlat  sah b   olmuștur.  Sosyal
                                                           maksada  uyularak  yapılan  bu   badet,  Dede  Korkut
                                                           K tabı’nda  da  hem  ferdî  hem  de  toplumsal  hayatta
                                                           manevî  b r  kazanç  sebeb   olarak  görülmekted r.
                                                           Türk stan/Türkmen  Sahra  Nüshasına  alplık   deal
                                                           hâk md r. Güç, cesaret ve mertl kler , avcılık ve savaș
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64