Page 58 - Ondan Sonra Haziran 2023
P. 58

Her  yıl  Kâ'be  ve  Arafat’ta,  tüm  İslâm  âlem n n  mukted r  olanları  b rleșerek  az m  b r   çt ma  vücuda
        get rmekted r  (Z ya  Gökalp,  1981:58).  İslam  d n n n  buyruklarından  olan  hac  vaz fes ,   lk  olarak
        mukadd mede “Tanrı ev  Mekke güzel. O Mekke’ye sağ varsa esen gelse  manı bütün hacı güzel.” (Erg n,
        1969)   fadeler yle  karșımıza  çıkmaktadır.  Burada  hac  vaz fes n n  meșakkatl   b r  yolculuğa  dayanması
        dolayısıyla sağ sal m g d p gelmek d lenm ș ve  manı bütün hacılık yücelt lm șt r. Daha önce İslam yet’ n  k
        kutsal șehr  Mekke ve Med ne’n n anılması ve Kazan Bey Oğlu Uruz Bey’ n Es r Olduğu Boy’da geçen Arafat
         le  orada  kes len  kurbanın  hatırlatılması,  haccın  ne  demek  olduğunun  b l nd ğ n   ortaya  koymuștur

        (Gökyay, 1973:CCLXXVIII). Türk stan/Türkmen Sahra Nüshasında  se “Allah ev  görkeml , Kâbe’ye k mler
        varmaz”  (s.157)  sözler yle  karșımıza  çıkan  bu  vaz fen n  daha  der nl kl   b r  yaklașımla  ele  alındığı
        görülecekt r. “Vara gele yıpranmadı Ka’be yolu”(s.180)  fades , hac  badet n n yaygınlașıp toplumun b rçok
        üyes   tarafından  yer ne  get r ld ğ n   düșündürmekted r.  Hac,  Müslümanların  yer ne  get rmekle  yükümlü
        olduğu  badetlerden en meșakkatl  olanıdır. Bu zorluğun ancak sam m yetle așılab leceğ  muhakkaktır. Bu
         badet n yaygınlașması, d nî b r olgunlașma yoluna g r ld ğ n  de sezd rmekted r. Hac  badet  bașlamadan
        önce sefer hal n n zahmet yle baș etme,  badet esnasında  se nef s terb yes  olarak adlandırılan zorluklara
        sabır gösterme,  rades ne sah p çıkma g b  b rtakım davranıșların  fa ed lmes  beklen r. Burada Kâbe’ye






























         varmakla anlatılmak  stenen yalnızca b r yolculuk hal  değ ld r. Asıl n yet n haccın makbul ve muteber b r
         badet olarak yer ne get r lmes  olduğu 16. soylamada geçen șu  fadelerden anlașılmaktadır:

                   Yılda bir kez hacılar gelse, düz yerde Mekke sevinir;
                   Hakk huzurunda haccı kabul olsa, giden hacı sevinir (s.189)
                   2. soylamada geçen “Varsa gelse, azmasa azdırmasa,  nancı bütün, n yet  düzgün, d n yolunda hacı
        gerek.  “(s.157)   fadeler ne  göre   se  haccın  Mekke’ye  g d p  dönmekle  sona  eren  b r   badet  olarak
        algılanmadığı çok açıktır. Hac, davranıșları yönlend rerek k ș l ğ n farklı boyutlarını eğ tmey  amaçlayan b r
         badett r. Toplumsal bütünlük ve dayanıșma anlayıșının d nî değerlere uygun olarak șek llend r lmes  de
        bunlardan b r d r. Toplumsallașma  ht yacına olumlu b r șek lde cevap veren bu  badet, Allah'ın emrett ğ
        ahlâk   lkeler ne  uyma  kab l yet   kazandırarak  değer  ve  davranıșlar  açısından  kötü,  asılsız  ve  yıkıcı  olan
        șeylere karșı mücadele etme azm n  de desteklemekted r (Kasapoğlu, 2008:125). 2. Soylamada bahs  geçen bu
         fadeler, hac ve hacılığa da r beklent ler n toplum düzen n  alakadar eden yönler n  ortaya koymaktadır.
        İslam  d n nde  sosyal  n tel kl ler yle  öne  çıkan   badetlerden  b r   de  Hak  yolunda  kurban  kesmekt r.  Esk
        Türkler n  de  yerler n  ve  gökler n  hak k   sah b   tek  b r  Tanrıya   nandıkları,  ona  taptıkları  ve  onun   ç n
        kurban  kest kler   b l nmekted r.  Adak  yahut  Tanrıyla  yakınlık  kurmak   ç n  sürdürülen  bu  geleneğ n
        (Tanyu, 1980:14,68) İslam yettek  “kurban”  badet n n ben msenmes nde öneml  b r rol oynamaktadır. Dede

        Korkut K tabı’nda kurban had ses ne ekser yetle “bașım kurban olsun sen n  ç n” ,“yolunda öldüğüm
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63